Ναι μεν Αλλά ...

Με ενδιαφέρον διάβασα στον παροικιακό τύπο τις επιστολές που αντάλλαξαν το Διοικητικό Συμβούλιο της Ελληνικής Ορθόδοξης Κοινότητας ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Τορόντο, καθώς και ο ομογενής κ. Μιχάλης Μουρατίδης με τον κ. Σάκη Γκέκα, καθηγητή Ιστορίας, στο Πανεπιστήμιο York, του Τορόντο.

St. George’s Greek Orthodox Community of Toronto

Με ενδιαφέρον διάβασα στον παροικιακό τύπο τις επιστολές που αντάλλαξαν το Διοικητικό Συμβούλιο της Ελληνικής Ορθόδοξης Κοινότητας ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Τορόντο, καθώς και ο ομογενής κ. Μιχάλης Μουρατίδης με τον κ. Σάκη Γκέκα, καθηγητή Ιστορίας, στο Πανεπιστήμιο York, του Τορόντο.


Όσοι ασχολούνται με τα ομογενειακά δρώμενα και ενημερώνονται γι’ αυτά από τον παροικιακό τύπο γνωρίζουν τόσο την αιτία όσο και την αφορμή, για τις οποίες χύθηκε τόσο μελάνι.

Από την μια μεριά, ο Μιχάλης Μουρατίδης, ο αγαπητός του Δ.Σ. της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΤΟΡΟΝΤΟ, από την άλλη άκρη το Δ.Σ. της Ε.Ο.Κ. ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ και στη μέση ο καθηγητής να προσπαθεί με διπλωματία να διατηρήσει ισορροπίες στον παραλογισμό που προέκυψε, πως μια «μητέρα» είναι δυνατόν να έχει «γεννηθεί» χρόνια μετά την γέννηση της «θυγατέρας» της! Δηλαδή με άλλα λόγια, «η αλεπού 100 και το αλεπουδάκι 101».


Προσωπικά θα σταθώ στην επιστολή του κ. Μιχάλη Μουρατίδη προς τον κ. καθηγητή, η οποία κατά την γνώμη μου βάζει τα πράγματα στη θέση τους. Ως εκ θαύματος, μέσα από μία διαπίστωση του ιδίου αναδεικνύεται η αλήθεια, αν και είναι ολοφάνερο πως κάτι τέτοιο δεν ήταν στις προθέσεις του.


Στην επιστολή του, προσπάθησε έμμεσα να υπερασπιστεί την γνωστή θέση του, την οποία αναμασούν και όσοι “τυφλά” εμπιστεύονται τις “ιστορικές” του γνώσεις, η οποία δεν είναι άλλη από εκείνη που βλέπει ως «μητέρα» των κοινοτήτων του Τορόντο, τον οργανισμό που ακούει στο όνομα «GREEK COMMUNITY OF TORONTO» και ο οποίος κατά την άποψη του βαδίζει στα 112 χρόνια, με έτος ιδρύσεως το 1909.

Επειδή η άποψή του αυτή δεν είναι πλέον απλά προφορική, αφού υπάρχει τυπωμένη

μέσα στο βιβλίο του, καταλαβαίνω πως υπήρξε ένας λόγος επιπλέον ν’ αντικρούσει τον ισχυρισμό της Ε.Ο.Κ.

ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ που και αυτή διεκδικεί τον τίτλο της «μητέρας κοινότητας».

Τα μέλη του Δ.Σ. της Ελληνορθόδοξης Κοινότητας, φαίνεται πως αποφάσισαν να διορθώσουν την «ιστορική ανακρίβεια» του κ. Μιχάλη Μουρατίδη, ισχυριζόμενα πως έχουν ιστορικά ντοκουμέντα που αποδεικνύουν πως η πρώτη Ελληνική Κοινότητα στο Τορόντο ιδρύθηκε το 1909 με την ονομασία «St. George Greek Orthodox Community of Ontario», ενώ η Κοινότητα με την ονομασία «Greek Community of Toronto» ιδρύθηκε το 1953.

Ας δούμε όμως ποια είναι η φράση κλειδί από τα λεγόμενα του κ. Μιχάλη Μουρατίδη που καταρρίπτει τον ισχυρισμό του και εδραιώνει την θέση του Δ.Σ. της Ε.Ο.Κ. ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ.

Απαντώντας λοιπόν στον καθηγητή Σάκη Γκέκα γράφει ανάμεσα σε άλλα: “Η σημερινή Ελληνική Κοινότητα Τορόντο είναι η συνέχεια της Ελληνικής Ορθόδοξης Κοινότητας Αγίου Γεωργίου που ιδρύθηκε το 1909”.

Επομένως, εδώ ομολογεί ότι η Ελληνορθόδοξη Κοινότητα του Αγίου Γεωργίου ιδρύθηκε το 1909. Επίσης το ότι θεωρεί την Ε.Κ. Τορόντο “συνέχεια” της Ε.Ο.Κ. ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ αυτό και μόνο δείχνει ποια κοινότητα ήταν η πρώτη και ποια η δεύτερη.

Τώρα το περί «συνέχειας» μοιάζει να είναι τελείως αδόκιμος όρος όσον αφορά στην συγκεκριμένη περίπτωση. Δεν γίνεται καν να μιλάμε για διαδοχή κατάσταση, αφού η Ελληνορθόδοξη Κοινότητα του Αγίου Γεωργίου από την ίδρυση της που είναι το 1909 μέχρι και σήμερα συνεχίζει να υπάρχει και να προσφέρει ανελλιπώς προς την ομογένεια και μάλιστα χωρίς να αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα.


Είναι ηλίου φαεινότερο πως ο κ. Μουρατίδης με την σύνταξη αυτής της «επιστολής» ανέλαβε να φέρει σε πέρας «αποστολή». Έτσι σε άλλη παράγραφο υποτιμώντας την νοημοσύνη του καθηγητή έγραψε το άστοχο και ατυχές παράδειγμα: «Δεν σας κάνει (κ. καθηγητά) εντύπωση ότι ο νέος οργανισμός “Greek Community of Toronto”, το 1953, προέκυψε από γενική συνέλευση των μελών της ήδη υπάρχουσας κοινότητας, πορευμένη με τα ίδια φυσικά πρόσωπα στην ηγεσία του και όχι από την ενέργεια και πρωτοβουλία κάποιας άλλης ομάδας Ελλήνων;»


Όχι δεν κάνει εντύπωση και δεν αποτελούν απόδειξη οι ισχυρισμοί με τα ένα σωρό «ναι μεν αλλά». Ναι μεν η Ελληνική Κοινότητα Τορόντο το 1953 ήταν ένας νέος οργανισμός, αλλά αποφασίστηκε η ίδρυση της σε μια Γενική Συνέλευση της Ελληνορθόδοξης Κοινότητας ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ που ιδρύθηκε το 1909, και ναι μεν ιδρύθηκαν οι δυο κοινότητες με 44 χρόνια διαφορά, αλλά τα φυσικά πρόσωπα του νέου οργανισμού ήταν πριν το 1953 και

μέλη της Ε.Ο.Κ. ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ.


Άλλωστε πως αλλιώς θα γινόταν να μην είναι όλοι μέλη της ίδιας κοινότητας, αφού πριν το ‘53 υπήρχε μόνο μια κοινότητα στο Τορόντο. Ουσιαστικά έγινε μια διάσπαση της πρώτης και μοναδικής μέχρι τότε Κοινότητας. Κοντά στην ιστορική αλήθεια μοιάζει να είναι η άποψη, πως μετα το 1953 και μέχρι σήμερα, στην παροικία του Τορόντο δραστηριοποιούνται δύο

κοινότητες, όμως σε παράλληλες πορείες.

Η πρώτη να συνεχίζει ως Ελληνορθόδοξη, όπως ξεκίνησε, ενώ η Ε.Κ.Τορόντο ως «Αστική» της οποίας μέλη μπορούν να γίνουν και μη Ορθόδοξοι Χριστιανοί.


Ο έμπειρος λοιπόν επιστολογράφος κ. Μουρατίδης, ο οποίος έχει συμβάλλει και αυτός με τον τρόπο του στην συρρίκνωση του αστικού οργανισμού, προσπάθησε σε λίγες παραγράφους από την μία να «ξεσυμμορφώσει» τον καθηγητή Σάκη Γκέκα που έδειξε «συμμορφούμενος» προς τα επιχειρήματα της Ε.Ο.Κ. ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ και από την άλλη να υποδείξει πλαγίως προς όλους μας, εθελοντές και απλούς αναγνώστες, πως καλό θα είναι να σταματήσουμε να ψάχνουμε για την αλήθεια (κάθε διαφορετική άποψη από την δική του την θεωρεί «τερτίπια», όπως γράφει) και πως το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε όλοι, είναι να βάλουμε το χέρι στην τσέπη και να βοηθήσουμε οικονομικά για πολλοστή φορά όχι απλά την καταχρεωμένη, άλλα την σχεδόν πτωχευμένη Ελληνική Κοινότητα Τορόντο από την «κακοδιαχείριση» των διοικήσεων της τελευταίας δεκαετίας.

Ο κ. Μουρατίδης και οι καμιά διακοσαριά ακόμη φαίνεται να πιστεύουν πως ο κάθε εύπορος ομογενής ή ο κάθε Σύλλογος που έχει μικρές ή μεγάλες καταθέσεις, ή οποιοσδήποτε ομογενής που έχει λίγα διαθέσιμα χρήματα για να βοηθήσει εθελοντικές ανάγκες και σκοπούς, τα έχουν με μοναδικό σκοπό να τα διαθέτουν, κάθε λίγο και λιγάκι, αποκλειστικά για να καλύπτουν τα τεράστια ελλείμματα που προκύπτουν από τις ανεξιχνίαστες κακοδιαχειρίσεις των διοικούντων και μάλιστα μας συνιστά να το κάνουμε χωρίς αμφισβητήσεις και προϋποθέσεις. Με άλλα λόγια «δίδου και μη έρευνα».


Το να υπάρχουν το 2021 ομογενείς που θεωρούν ως μοναδικό θεματοφύλακα του ελληνισμού τον αστικό οργανισμό και ως «βιλαέτια» όλες τις άλλες κοινότητες, πρώτον δεν τους τιμά, αλλά κυρίως δεν τους βοηθά να δουν τα γεγονότα με ρεαλισμό.


Ας κάνουν την αυτοκριτική τους για να δουν κατάματα τα μεγάλα λάθη που έγιναν από τον φανατισμό ορισμένων “παραγόντων” τους, που κατά βάθος ήθελαν μια κοινότητα στα δικά τους μικρά μέτρα. Τότε μόνο θα βρουν την λύση, που σίγουρα δεν είναι η εκποίηση των εκκλησιών ή με άλλα λόγια της ίδιας της ιστορίας του οργανισμού.


Μόνο τότε υπάρχει ελπίδα να γίνει το θαύμα και η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΤΟΡΟΝΤΟ, που αποτελεί έναν ιστορικό οργανισμό με αδιαμφισβήτητα σημαντική προσφορά στον ελληνισμό, να κερδίσει την χαμένη εμπιστοσύνη της ομογένειας, ώστε να βρει τα πατήματα της, την ηρεμία της και τέλος την αίγλη και το κύρος που της αρμόζει.


Το ότι τα τελευταία χρόνια στις Γενικές Συνελεύσεις του Οργανισμού έχει ορισθεί ως απαρτία ο αριθμός των 100 ατόμων αυτό και μόνο δείχνει, τόσο τον βαθμό συρρίκνωσης όσο και την επικίνδυνη πορεία του προς ανεξέλεγκτες καταστάσεις.